ikganaarzuidamerika.reismee.nl

The language of Luv...

Waar het eeuwige meeslepen van waterflesjes door vrouwen in NL, zich inmiddels heeft uitgebreid naar de zelfbewuste metroseksuele man, doen de echte mannen hier in het zuiden van Latijns Amerika er nog een schep bovenop. Een beetje vent herken je hier aan een grote grijze thermosfles. Niet om een liter whiskey in mee te smokkelen, maar voor warm water. Warm water voor de Maté. Generaties lang wordt het drinken van de Maté en de daarbij behorende gebruiken doorgegeven van generatie op generatie. Ondanks dat het merendeel van de Maté drinkers man is, wordt de thee ook door vrouwen en kinderen gedronken.

Mijn eerste kennismaking met de Maté was in Chili. José dronk liters Maté weg onderweg. Met volle bewondering heb ik gekeken hoe hij in de hotsende bus zowel de theekruiden als het water zonder morsen in zijn Maté mok kreeg. Volgens José was je pas een vent als je je eerste Maté had gedronken. In de "Matera" komen de mannen misschien bij elkaar om te praten, maar het is zeker geen theekransje. Niet alleen de Maté gebruiken, maar alle wijze levenslessen worden hier van generatie op generatie doorgegeven. De "Matera" is een plaats, vaak rondom de werkplek, waar de mannen bij elkaar komen, en wachten totdat het avondeten wordt opgediend. Vanuit historisch oogpunt, maar nu nog steeds een veelvoorkomend gebruik, is er binnen een groep Maté drinkers 1 persoon de ceremoniemeester. Het schenken van Maté gaat niet alleen om het correct uitserveren van de thee, maar ook het optimaal behouden van het drankje tijdens het drinken.

Een slecht bereidde Maté, of een verkeerd aangereikte Maté kan een flinke belediging zijn. Bij het aanreiken van de Maté aan iemand moet je goed opletten. Want wanneer je deze aangeeft met het rietje (de Bombilla) naar de persoon toe, zeg je eigenlijk dat je de persoon niet zo heel graag mag :) Een andere manier is om een Maté te serveren met een geblokkeerde Bombilla. Je laat dan heel duidelijk weten dat een persoon niet terug hoeft te komen. Gelukkig zijn er ook leuke manieren om een Maté voor je te laten spreken. Wanneer je een zoete Maté serveert, laat je je vriendschap blijken. En wanneer je als vrouw een Maté met kaneel serveert, laat je de Maté ontvangende man weten dat je geïnteresseerd in hem bent.

Je begrijpt dat als ik mijn eigen José of Gaucho aan de haak wil slaan, ik de taal van de Maté moet leren spreken. Dat is belangrijker dan Spaans. Allemaal leuk natuurlijk. Maar hoe werkt dat nou Maté??? Het begint met de mok. Oftewel de Maté. Deze mag alleen van plantaardige grondstoffen gemaakt zijn. Veelal is de Maté gemaakt van uitgeholde kallebassen. Vervolgens vul je de Maté tot 2/3 met de theekruiden. Oftewel "Yarbe mate". Daarna leg je je hand op de Maté, en draait de Maté om. Dit om de kleine theeblaadjes naar de oppervlakte te krijgen. En draai hem weer terug. (Dit heb ik José trouwens nooit zien doen?) Giet het warme (maar nooit kokende) water in de Maté en laat de thee het water absorberen. Doe dit vervolgens nog een keer met iets heter water (lastig met je thermosfles :)).

Vervolgens ga je met de "Bombilla" aan de slag. Dit is het rietje waarmee de thee gedronken wordt. De Bombilla is traditioneel gemaakt van zilver, maar nu veel meer voorkomender van nikkel. De bombilla is niet alleen een rietje maar ook meteen een zeef. Aan het eind van de Bombilla zitten gaatjes, waardoor het water gedronken kan worden, maar de thee in de Maté blijft. Stop de Bombilla na het inschenken van het water in de Maté. En drinken maar.

Yerba mate zou erg gezond zijn. Een ware stimulans voor het lijf. Al zijn er wel discussies over de hygiëne over het (her)gebruik van de bombilla. De Yerba mate zou zelfs bijna alle benodigde vitaminen en mineralen bevatten voor een gezond leven en een zeer belangrijke rol spelen in het cel regeneratie proces. Maar of het ook waar is? Ik heb mijn Maté cup inmiddels gevonden, maar mocht je het zelf eens willen proberen, of meer willen weten kun je op deze site misschien eens een kijkje nemen. http://www.yerbamate-thee.nl/