ikganaarzuidamerika.reismee.nl

Afkicken

Na deze trip zal niet alleen mijn tas iets zwaarder zijn bij een toekomstige terugkeer op Schiphol, maar ook ikzelf zal extra kilo’s meeslepen. De vele “Paltas” met of zonder suiker, Manjar, Completos Napolitana, en lui hangen in de zon i.p.v. meerdaagse trekking tochten zijn hier onder andere de oorzaak van.

Komend weekend wordt het echter afkicken. De komende 4 dagen heb ik niet alleen geen toegang tot internet en telefonie, maar is alcohol taboe. Ik ben er nog niet achter of het een veiligheidsmaatregel is, of dat men graag zelf de alcohol verkoopt. (ik hoop het laatste) Maar ik ga mijn geliefde Chileense wijn Carmenere (het liefst in combinatie met Syrah) missen. En omdat voor een aantal van jullie het weekend vandaag wel begint, hieronder mijn bijdrage daaraan. Drie Chileense cocktail suggesties om de vrijdagavond mee door te komen terwijl ik waarschijnlijk braaf aan de oploskoffie zit. Salud!

Chileense Pisco Sour

Pisco is een heldere brandy die populair is in zowel Peru als Chili. De witte muscat druiven, waar de pisco uit wordt gedistilleerd, werden voor het eerst gekweekt in Peru door de Spanjaarden in de 16e eeuw (in die tijd maakten Peru en Chili beiden deel uit van het Spaanse Amerikaanse imperium.) Toen de landen onafhankelijk werden, claimden beiden de drank als hun eigen. Daarom is de nationale drank van zowel Peru en Chili; de "Pisco Sour." Er is echter wel een verschil in zoetheid en het gebruik van de citrus in de piscos van de twee landen. Eiwit wordt soms gebruikt in de Chileense Pisco sour, maar de echte liefhebber zal zeggen dat dit niet nodig is. Het is slechts voor de presentatie.

Ingrediënten voor 450ml

200ml gekoelde Pisco

150ml citroensap

2 theelepels geraffineerde suiker

0,5 theelepel eiwit

Bereiding

Doe alle ingrediënten in een blender of cocktail shaker en mix in een paar minuten totdat de suiker is opgelost. Koel het drankje in de koelkast, of serveer in een koud glas.

P.S. Pisco schijnt niet heel makkelijk te krijgen te zijn buiten Chili. Maar Grappa, witte tequila of single malt scotch zouden goede vervangers zijn. Alle drie eens proberen???

Borgoña

Dit drankje schijnt niet heel veel gedronken meer te worden. Schande. Hij is heerlijk! En omdat hij makkelijkere verkrijgbare ingrediënten heeft dan de Pisco Sour deel ik deze cocktail graag.

In het midden van Chili mixen ze graag koude rode wijn met verse aardbeien en suiker. Bij voorkeur de Chileense rode wijn Carmenere. Je kunt de aardbeien klein snijden, maar zelf vind ik het lekkerder als het helemaal tot pulp gemixt is met de wijn en suiker. Koel het drankje in de koelkast, of serveer in een koud glas.

Jote

En als je dan echt de deur niet meer uit wil na een zware week, je geen supermarkt meer kunt zien, maar wel nog naar de voorraadkast kan kruipen, dan is er gelukkig nog de Jote. Met de komst van verschillende buitenlandse dranken in Chili, vooral de cola, werden er al snel een aantal drankjes geboren. Zoals de Jote. Dit drankje met zeer lage reputatie is vooral populair bij de Chileense jeugd. Het is in ieder geval de minst glamoureuze wijn cocktail van allemaal. Het drankje is niet voor niets vernoemd naar de Jote, de zwarte buizerd - een duidelijk roemloze vogel.

Dit zeer goedkope drankje bestaat uit rode wijn, meestal van slechte kwaliteit uit een pak, en cola of een andere zoet drank. (bijvoorbeeld 7up, bilz of pap) Verhouding 1:1

Buen fin de semana. Salud!

Isolde

Ola guapa! Meid ik nodig mezelf hierbij graag een keer uit.. Borgoña klinkt goed!!!!